Sådan bruger du studentermedhjælpere effektivt

Studentermedhjælpere kan være en af de bedste investeringer, du kan gøre dig i din virksomhed. Ligeledes kan det være en af de værste. Det afhænger 100% af, om du bruger dem effektivt.

Vi pakker alle idéerne om, at de kun kan bruges til rengøring, kaffebrygning og småopgaver langt væk. Studentermedhjælpere kan være med til at løfte din forretning. Lad mig vise dig hvordan du bruger studentermedhjælpere effektivt!

Ansæt den rette person til jobbet

Når du skal have ansat en eller flere studentermedhjælpere, er det essentielt, at du ansætter de rette til jobbet. Det kræver desværre et stykke arbejde fra din side inden.

Du skal være bevidst om:
1) Hvilken opgave der skal løses?
2) Hvilke problemer der skal arbejdes med?
3) Hvad der kræves for at løse opgaven?

Har du ikke svaret på disse tre områder, behøver du ikke at gå videre i processen – det er her, du skal starte.

Vær’ realistisk i dine forventninger

Når du er bevidst om løsningen og problemet, skal du have de rette personer til jobbet. Her er det oplagt at bede ansøgerne om at løse en case eller to for at teste dem i praksis. Ikke nok med at de skal løse testen bedst muligt. Du skal også være opmærksom på, hvor længe de er om det.

Alt for ofte oplever vi, at folk har haft dårlige erfaringer med studentermedhjælpere, fordi de simpelthen ikke har ansat de rette.

Ansætter du en person, der er 6 timer om at løse en opgave, som bør tage 2 timer, er der et problem fra starten. Enten er du for optimistisk i dit tidsestimat. Eller også er den ansatte ikke dygtig nok. På trods af alle de fine karakterer og udtalelser. Det er ikke alle chefer, der vurderer en god arbejdsindsats- eller indstilling på samme måde, og visse chefer kan godt være ret rundhåndede med de store roser. Og det kan så komme til at ramme dig negativt, hvis du stoler for blindt på en god udtalelse.

Gør din arbejdsplads attraktiv for unge

En glad medarbejder er en effektiv medarbejder. Det kan der ikke sås nogen tvivl om. Men hvordan sørger du for, at dine studentermedhjælpere er glade, tænker du måske?

Selvom du nok har fået tudet ørene fulde om Generation Y, vælger jeg at tage fat her alligevel. Generation Y, de såkaldte millennials, er dem, der er født mellem år 1982 og 2000. De er digitalt indfødte. De stiller høje krav til:

At få ansvar

At få frihed

At få ros

At være digitale

 

Det kan umiddelbart lyde som en lang række krav fra en studentermedhjælper. Men kan du tilbyde de studerende, at de kan møde, når de vil – så det passer med deres studie? Kan du tilbyde dem, at de har noget frihed til at løse opgaverne på deres måde? Kan du tilbyde dem, at de kan arbejde hjemmefra fra tid til anden? Så har du en tilfreds medarbejder, der vil yde deres bedste og ikke mindst fungere som en ambassadør for din virksomhed.

Tør du at lægge lidt ansvar fra dig? Så har vi en hel række unge mennesker, der er klar til at hjælpe dig med at tage din virksomhed til nye højder. Tag kontakt til mig i dag – så fortæller jeg mere om, hvordan Cand kan hjælpe dig og din virksomhed. 

Martin Lie – 30 70 21 89 / martin@cand.dk

Forfattere

Billede af Martin Lie - Co-Founder
Martin Lie - Co-Founder Master i Strategi, Organisation og Ledelse fra Aarhus og Copenhagen Business School