Da webCRM skulle lægge en plan for deres tilgang til marketing, lagde de vægt på fleksibilitet, eksekvering og åbenhed. De havde helt simpelt brug for nye kræfter, der var villige til at lære-, afprøve- og teste af undervejs. Af den grund ansatte de en studerende. Og som tiden gik, blev én til to. Men hvad bringer det med sig at have et Cand-team ansat?
Ellen Glennung har siden april 2020 været ansat gennem Cand som Content Manager hos webCRM, hvor hun arbejder 2-3 gange ugentligt ved siden af sit kandidatstudie på CBS. I efteråret gik hun i praktik fuldtid hos webCRM, hvor de hurtigt fandt ud af at fylde hendes arbejdsdage ud med spændende marketings- og kommunikationsopgaver. Da praktikken lakkede mod enden, efterlod det webCRM med overvejelsen: Hvad skulle der nu ske?
Da én blev til to
Christine Kayser, der er CIO i webCRM og ansvarlig for studentermedhjælperne, beskriver det således: ”Vi var jo så heldige at Ellen havde praktikperiode på sit studie, hvor hun var her fuldtid. Altså to dage som studentermedhjælper gennem Cand og tre dage i praktik. Og det var rigtig fedt! Jeg tror allerede, at vi fra starten vidste, at vi havde opgaver til mere end to dage om ugen. Og dér fandt vi virkelig ud af, at vi havde behov for- og opgaver til mere end to dage. Men Ellen skulle jo tilbage og studere!”.
Vi tænkte, at Cand kunne nå ud til nogle andre profiler. Så det var for at få det, vi ikke selv kunne” – Christine Kayser
Selvom denne situation for nogle ville sætte spørgsmålstegn ved, hvorvidt der skulle ansættes en fuldtidsprofil, var der hos webCRM ikke tvivl – de skulle have en studentermedhjælper mere. Christine Kayser forklarer: ”Vi prøvede selv at slå den første studentermedhjælperstilling op, men vi fik ikke rigtigt respons. Vi havde nogle samtaler, men der var ikke nogen, hvor vi tænkte, at de var den rette. Så derfor prøvede vi Cand. Vi tænkte, at Cand kunne nå ud til nogle andre profiler. Så det var for at få det, vi ikke selv kunne”. Hun fortsætter: “Og så var det bare en rigtig god proces første gang. Så det var ret oplagt, at vi gjorde det samme, da vi havde brug for en mere”.
Kan man klone en studerende?
Dette affødte dog nogle overvejelser hos webCRM. For hvilken profil skulle de have ind? Og hvordan kunne de sikre, at personen kunne supplere det eksisterende team? Her valgte webCRM at gøre noget unikt. De inkluderede nemlig deres studentermedhjælper Ellen i hele processen med at ansætte endnu en studerende gennem Cand. ”Det første, vi tænkte, var næsten: Lad os klone Ellen!” fortæller Christine Kayser grinende og fastslår ”Men det kan man jo ikke”.
Af denne grund, tog webCRM en anden tilgang. “Vi begyndte at snakke om, hvilke opgaver hun skulle give videre, så vi ikke søgte en, der var 1:1 den samme, men som kunne håndtere det, som Ellen ikke syntes, hun var så god til – såsom det grafiske og videokreation. Det ville vi gerne lave i marketing, men Ellen kunne se, at hun brugte for meget tid på noget, som hun ikke følte sig vildt god til. Hun kunne godt lave det, men hvis vi fik en ind, der var god til det, kunne vi måske højne kvaliteten, gøre det på meget mindre tid, og Ellen ville få tid til sin Content Creator rolle” forklarer Christine Kayser.
Medindflydelse gør forskellen
Og ind kom Julie Rækby Larsen. Hun er ligeledes medlem af Cand og kandidatstuderende – og nu sidder hun sammen med Ellen som Content Manager med fokus på det visuelle hos webCRM. For Julie Rækby Larsen gjorde tilstedeværelsen af Ellen Glennung under ansættelsen en mærkbar forskel. ”Jeg synes det var rigtig fedt, at Ellen var så meget inde over ansættelsen. For så var det ligesom defineret, hvad jeg skulle kunne, hvad jeg skulle komme med, og hvad jeg kunne gøre anderledes end Ellen. Det var også rart at kunne høre om det hele fra hende. Man følte sig allerede så velkommen”, fortæller hun med et smil.
Det gav bare rigtig god mening, at det skulle være én der passede til mig i arbejdsstil og personlighedsmæssigt, men det føltes også bare som en rigtig stor tiltro, de gav mig” – Ellen Glennung
For Ellen Glennung var det også en stor anerkendelse at få medindflydelse på udvidelsen af teamet. Ellen beskriver det således: ”Det gav bare rigtig god mening, at det skulle være én der passede til mig i arbejdsstil og personlighedsmæssigt, men det føltes også bare som en rigtig stor tiltro, de gav mig”. Hun tager en pause, og vender så tilbage: ” Og Julie sidder jo meget med video nu, og gør det på halv tid – mindst – af hvad jeg gjorde! Jeg lærte mig selv det lidt undervejs, men havde ikke rigtig nogen erfaring med det. Og der gør Julie det både hurtigere og pænere, end jeg har gjort. Så det er vildt fedt, at have hende!”.
Ved bevidst at ansætte en profil, der kunne supplere deres eksisterende kræfter, har webCRM i dag altså ekstra hænder, der som en enhed tillader de to studerende at spille til deres individuelle styrker, samtidigt med at webCRM ser gode resultater af arbejdet.
Studerende kan noget særligt
Både de to studentermedhjælpere og Christine Kayser beskriver webCRM som en virksomhed med et fladt hierarki, der gør plads til at lade folk både udfolde ideer og handle på dem. Og netop her ses også en særlig styrke ved at have studerende ansat. Christine Kayser fortæller: ”Det vi tidligere har oplevet – især i marketing – er, at hvis man finder nogen, der har været i feltet i mange år, så har de deres egen ide om, hvad der virker. Og så kører de med den, ligegyldigt om det så rent faktisk fungerer for os”.
Her ser de i WebCRM i stedet en styrke ved at få unge kræfter ind. ”Vi har brug for nogen som stiller spørgsmål og følger med i udviklingen. Vi vil have nogen, der spørger: hvad sker der hos konsulenterne? eller hvad sker der i den her afdeling?” siger Christine Kayser. For Christine har det også en anden fordel, som hun beskriver: ”Fordi de studerende ikke sidder her fuldtid, så får de måske endnu mere input udefra. De tør komme med nye ideer! Så vi hyrede studerende for at få nogle nye ideer ind og ikke være så låste i tanken om, at det her har vi altid gjort. Og så giver det også bare noget energi at få nogle unge ind!”.
Teammentalitet løfter hjemmearbejdet
Det er dog ikke alene webCRM’S CIO, der ser fordelene ved at have studerende ansat som et team. Ellen Glennung og Julie Rækby Larsen oplever også, hvordan de vinder på at have hinanden at trække på. Særligt nu når den verdensomspændende corona-epidemi gør hjemmearbejde til en nødvendighed. Ellen Glennung fortæller med stor sikkerhed: ”Julie og jeg snakker meget sammen i løbet af en dag og ringes ved en 3-4 gange. Det er hyggeligt, og hjælper så meget på den ensomhed, man godt kan opleve på hjemmekontoret, når man sidder på sit værelse og arbejder i 8 timer uden nødvendigvis at se nogle mennesker”.
Jeg tror helt sikkert, at der er en fordel ved at være et team i den her corona-tid” – Julie Rækby Larsen
Julie smiler og tilføjer, hvor Ellen slap: ”Jeg tror helt sikkert, at der er en fordel ved at være et team i den her corona-tid. Jeg tror også, det, at vi begge kommer fra Cand, gør, at vi er meget ens på mange punkter. Ikke at vi er fuldstændigt samme profil, men vi arbejder meget på samme måde, og vi har begge en baggrund som gør, at vi bare naturligt arbejder godt sammen”.
En del af fællesskabet
Afsluttende er det dog også vigtigt for Christine Kayser, at de to studentermedhjælpere ikke blot føler sig som et team på egen hånd, men også som en del af webCRM på lige fod med alle andre: ”Der er store fordele ved at have et Cand-team ansat, men også ting man skal være opmærksom på. Man skal huske at sørge for – hvilket corona også har gjort sværere – at de studerende stadig er en del af fællesskabet og den fælles kultur” siger hun eftertrykkeligt.
For webCRM blev kombinationen af to studentermedhjælpere med to forskellige styrker altså den perfekte måde at opnå de resultater, de drømte om. En balance der tilsammen giver mening – for både studerende og webCRM.