Engagement er den største katalysator for trivsel og performance på vores arbejdspladser. Med andre ord, er dine medarbejdere engagerede, så er chancen for at de lykkes og har det godt hos jer meget stor!
Det er til gengæld helt naturligt, at medarbejderengagement forandrer sig over tid. Det er nærmest uundgåeligt; for vi flytter os professionelt, personligt og fagligt. Dertil ændrer vores livssituation sig også med tiden.
Så bare fordi en medarbejder er engageret de første måneder, betyder det ikke, at den samme energi varer ved, hvis ansættelsesforholdet ikke modnes i takt med at motivation, perspektiver, behovet for udfordringer og andet forandrer sig i løbet af deres rejse i virksomheden.
I Cand har vi fulgt mere end 1100 unge talenter i deres karrierestart ude i landets små og mellemstore virksomheder - og vores data fortæller den samme historie; at unge, der er i starten af deres karriere, oplever store forandringer i måden de betragter arbejde, udvikling, karriereovervejelser mm.
Og disse uundgåelige forandringer skaber nogle betydningsfulde øjeblikke, du som leder skal være opmærksom på. Der er altså tale om nogle nedslag i medarbejderrejsen, der, med nærvær og omhyggelighed, kan være nøglen til at bibeholde eller øge engagementet - eller ved mangel på samme kan forværre eller ødelægge det.
Moments that matter
Disse øjeblikke, ofte kaldet “moments that matter”, former nemlig, hvordan medarbejdere opfatter deres arbejdsplads, hvor forbundet og tilknyttet de føler sig, og hvor sandsynligt det er, at de bliver i virksomheden på lang sigt.
Moments that matter er specifikke punkter i en medarbejders rejse, der efterlader et varigt indtryk og i sidste ende påvirker deres engagement og opfattelse af arbejdspladsen.
Disse øjeblikke kan spænde fra formelle interaktioner som rekruttering, onboarding og performance-samtaler til mere personlige oplevelser som en månedlig walk n’ talk. Det kan på samme måde være dit personlige nærvær under deling af større livsbegivenheder.