Cookies 🍪

Denne side bruger cookies, der kræver samtykke. Læs vores betingelser

Gå til indhold
Cand

Insights

Moments that matter: Sådan styrker du engagementet for unge medarbejdere!

Skrevet af Rasmus Meinert

To medarbejdere smiler under fremlæggelse

Engagement er den største katalysator for trivsel og performance på vores arbejdspladser. Med andre ord, er dine medarbejdere engagerede, så er chancen for at de lykkes og har det godt hos jer meget stor!

Det er til gengæld helt naturligt, at medarbejderengagement forandrer sig over tid. Det er nærmest uundgåeligt; for vi flytter os professionelt, personligt og fagligt. Dertil ændrer vores livssituation sig også med tiden.  

Så bare fordi en medarbejder er engageret de første måneder, betyder det ikke, at den samme energi varer ved, hvis ansættelsesforholdet ikke modnes i takt med at motivation, perspektiver, behovet for udfordringer og andet forandrer sig i løbet af deres rejse i virksomheden.

I Cand har vi fulgt mere end 1100 unge talenter i deres karrierestart ude i landets små og mellemstore virksomheder - og vores data fortæller den samme historie; at unge, der er i starten af deres karriere, oplever store forandringer i måden de betragter arbejde, udvikling, karriereovervejelser mm.

Og disse uundgåelige forandringer skaber nogle betydningsfulde øjeblikke, du som leder skal være opmærksom på. Der er altså tale om nogle nedslag i medarbejderrejsen, der, med nærvær og omhyggelighed, kan være nøglen til at bibeholde eller øge engagementet - eller ved mangel på samme kan forværre eller ødelægge det.

Moments that matter

Disse øjeblikke, ofte kaldet “moments that matter”, former nemlig, hvordan medarbejdere opfatter deres arbejdsplads, hvor forbundet og tilknyttet de føler sig, og hvor sandsynligt det er, at de bliver i virksomheden på lang sigt. 

Moments that matter er specifikke punkter i en medarbejders rejse, der efterlader et varigt indtryk og i sidste ende påvirker deres engagement og opfattelse af arbejdspladsen.

Disse øjeblikke kan spænde fra formelle interaktioner som rekruttering, onboarding og performance-samtaler til mere personlige oplevelser som en månedlig walk n’ talk. Det kan på samme måde være dit personlige nærvær under deling af større livsbegivenheder.

Damstahl case.

Hvad betyder det for dig som leder? 

Medarbejderengagement påvirkes direkte af kvaliteten af medarbejderens oplevelse i disse betydningsfulde øjeblikke. Med andre ord, så har disse moments that matter ofte en effekt, hvor de enten styrker eller svækker medarbejderens tilhørsforhold til jer som organisation. 

Det rummer derfor et stort potentiale, at du som leder lykkes med at skabe en varm og indbydende atmosfære, når der opstår betydningsfulde kontaktpunkter eller øjeblikke i din unge kollegas medarbejderrejse. Disse øjeblikke afspejler nemlig ofte en følelsesmæssig tyngde - og netop derfor har de så stor betydning.

For eksempel kan aspekter af en ansættelsesproces, feedback under en performance-samtale eller graden af nærvær til første 1-1 samtale, sætte tonen for resten af deres tid i organisationen.

Fem eksempler på moments that matter med unge karrierestartere

Her er fem klassiske eksempler på betydningsfulde øjeblikke, som vi ser gør sig særligt gældende for unge karrierestartende medarbejdere. Eksemplerne er udtryk for emner eller områder, som på sit eget tidspunkt i medarbejderrejsen får en afgørende betydning - og hvor det derfor bliver vigtigt, at du som leder møder din medarbejder i dette øjeblik på den bedst mulige måde.

1

Rekruttering og ansættelse

Den første interaktion en potentiel medarbejder har med jer, sætter ofte tonen for fremtiden. Her kan det være godt at skabe overblik over helhedsoplevelsen: Hvordan er det at komme ind ad døren hos jer? Har I en god og professionel proces for hele ansættelsesoplevelsen?

2

Læring og udvikling

Medarbejdere værdsætter virksomheder, der investerer i deres faglige udvikling. 65% af unge medarbejdere siger, at udviklingsmuligheder er den største faktor for jobtilfredshed. Hvordan lykkes I med at skabe nye lærings- og udviklingsmuligheder for jeres medarbejdere? Er de synlige og tydelige for jeres medarbejdere?

3

1-1 samtaler og feedback

Kvaliteten af leder- og medarbejderdialoger er vigtig for alle. Når vi i Cand undersøger 1-1 samtaler mellem unge medarbejdere og ledere, ser vi dog at de første samtaler har en særlig stor betydning. I samme undersøgelse understreges nærvær som den vigtigste kvalitet i 1:1-samtaler - at medarbejderen kan mærke, at du som leder er interesseret i deres ve og vel samt udvikling i rollen hos jer

4

Dialog om balance

At du står på siden af din studerendes planlægning og tilrettelægning af arbejde og studier, så de oplever en god balance, kan spille en stor rolle for deres tilknytning. Det kan til tider være vanskeligt at få pressede eksamensperioder og studiejob til at gå op i en højere enhed. Her handler det ikke nødvendigvis om, at du aktivt skal deltage i planlægningen, men at du stiller fleksibilitet til rådighed inden for de rammer, der kan lade sig gøre!

5

Forventninger og tilpasning

Når man stadig er relativt ny på arbejdsmarkedet, er man ofte også stadig ved at kalibrere sin forståelse af, hvad man kan forvente af sig selv; hvor meget man kan nå, hvad den enkelte opgave kræver, hvilke KPI’er der er realistiske osv. Her er du som leder afgørende for, at I sammen lander i nogle sunde og passende ambitiøse forventninger. Dette viser sig ofte at være afgørende for trivsel, selvopfattelse og performance!

Tre afsluttende råd omkring moments that matter 

Et godt sted at starte er med opmærksomhed og nærvær. I første omgang handler det nemlig om at være til stede, når disse øjeblikke opstår. At du som leder får øje på, at der er noget af betydning på spil. 

Dernæst nysgerrighed. Når du er nysgerrig på din medarbejders banehalvdel - altså oprigtigt interesseret i det, der fylder - så får du også bedre forudsætninger for at imødekomme dem i det, der er vigtigt for dem, selvfølgelig i en kontekst af, hvordan det både er til glæde for medarbejderen og organisationen. 

En ny passende retning for forventninger, rammer og prioriteter i samarbejdet - omkring nye projekter eller opgaver, ansvarsområder eller fleksibilitet - vil i mange tilfælde være det, der gør, at jeres medarbejdere føler sig set, imødekommet og anerkendt.

Er du nysgerrig på vores andre insights?

Vi har samlet 10 års erfaringer med unge i Cand Insights – vores nye vidensmagasin om ‘Early Careers’. Her deler vi de værktøjer og perspektiver, der har formet Cand som brobygger mellem studerende og virksomheder. Hent første udgave her.