At gøre studerende til IT-konsulenter er ikke en lappeløsning - det er selve motoren i en skalerbar talentpipeline. Når studerende ansættes på baggrund af et personligt match, tilknyttes en mentor og får lov til at tage ansvar for kundeopgaver, vokser de hurtigt ind i konsulentrollen. Det er grundtanken bag talentudviklingssamarbejdet mellem Cand og TravelOperations, der er blevet en fast del af IT-konsulenthusets rekrutteringsmodel.
Fra enkeltstående ansættelser til skalerbar talentpipeline
TravelOperations leverer ERP- og CRM-systemer til virksomheder i rejsebranchen og har de seneste år brugt Cand som rekrutterings- og udviklingspartner i deres vækstrejse fra 10 til 100 ansatte. Studerende ansættes i studiejobs som Business Associates med formålet at overgå til en fuldtidsstilling som Business Consultants efter endt studie. Over årene har 14 Cand-studerende været gennem onboardingforløbet – og det har været en stor succes. Freja Hjeresen, der i dag er Global Head of Professional Services, indledte i 2020 samarbejdet med Cand, som med årene er blevet sat på formel:
“Vi sikrer en onboarding-journey med mentorforløb og rigtige kundekontakter. De studerende kommer ind på ægte kundeprojekter og genererer reel kundeværdi fra start. Efter cirka tre måneder er de fuldgyldige medlemmer af projektteamet – forskellen på dem og fuldtidsansatte er primært timeantallet.”
For hende handler det om at lade de studerende tage det ansvar, som de er klar til at påtage sig – og hun er imponeret over den ansvarsbevidsthed og det gåpåmod, Cand-studerende bringer med sig ind i deres arbejde hos TravelOperations.
Forretningsforståelse fra forelæsninger og konsulenthåndværket i praksis
I TravelOperations spiller IT-konsulenterne en nøglerolle: De oversætter mellem ERP-funktionalitet og kundens forretningsprocesser. De leder kravafklaringer, designer løsninger, dokumenterer og træner brugere - ofte i globale projekter på tværs af tidszoner.
Ingen universiteter uddanner dog IT-konsulenter med speciale i ERP-systemer. Derfor har det for TravelOperations handlet om at identificere, hvad de studerende bringer med sig fra forelæsningerne, og hvilke kompetencer der skal bygges på gennem studiejobbet.
Business Consultant Daniel Ditlev Engers var en af de første Cand-studerende hos TravelOperations og har sidenhen rekrutteret og været mentor for nye Business Associates. Ifølge ham handler det om at finde studerende med stærke analytiske evner og forretningsforståelse:
“Det vi får ind fra start, er teoretisk stærke profiler med analytisk sans og finansforståelse. Så skal vi nok bygge på med konsulentrollen og IT-delen.”
Kendskab til det specifikke ERP-system og konsulentrollen er svære at tilegne sig på skolebænken – det er noget, de studerende lærer i praksis. TravelOperations har også gode erfaringer med at lade de studerende lære at afdække behov og udvikle løsninger ved at stå for kontakten med kunder og have ansvar for virkelige kundeopgaver. Læringen sker i virkelige kundesituationer – ikke som skyggearbejde. Derfor er det også en fast del af deres onboardingforløb, at den studerende køres i stilling til allerede at få ansvar for en konkret kundeopgave efter tre måneder som Business Associate. På den måde skaber den studerende konkret værdi for kunden, samtidig med at evnerne til at identificere behov og forme løsninger styrkes.