Cookies 🍪

Denne side bruger cookies, der kræver samtykke. Læs vores betingelser

Gå til indhold
Cand

Cases

IT-konsulent på tre måneder: Talentfulde studerende tager ansvar hos TravelOperations

Skrevet af Mikkel Høgh

At gøre studerende til IT-konsulenter er ikke en lappeløsning - det er selve motoren i en skalerbar talentpipeline. Når studerende ansættes på baggrund af et personligt match, tilknyttes en mentor og får lov til at tage ansvar for kundeopgaver, vokser de hurtigt ind i konsulentrollen. Det er grundtanken bag talentudviklingssamarbejdet mellem Cand og TravelOperations, der er blevet en fast del af IT-konsulenthusets rekrutteringsmodel.

Fra enkeltstående ansættelser til skalerbar talentpipeline

TravelOperations leverer ERP- og CRM-systemer til virksomheder i rejsebranchen og har de seneste år brugt Cand som rekrutterings- og udviklingspartner i deres vækstrejse fra 10 til 100 ansatte. Studerende ansættes i studiejobs som Business Associates med formålet at overgå til en fuldtidsstilling som Business Consultants efter endt studie. Over årene har 14 Cand-studerende været gennem onboardingforløbet – og det har været en stor succes. Freja Hjeresen, der i dag er Global Head of Professional Services, indledte i 2020 samarbejdet med Cand, som med årene er blevet sat på formel:

“Vi sikrer en onboarding-journey med mentorforløb og rigtige kundekontakter. De studerende kommer ind på ægte kundeprojekter og genererer reel kundeværdi fra start. Efter cirka tre måneder er de fuldgyldige medlemmer af projektteamet – forskellen på dem og fuldtidsansatte er primært timeantallet.”

For hende handler det om at lade de studerende tage det ansvar, som de er klar til at påtage sig – og hun er imponeret over den ansvarsbevidsthed og det gåpåmod, Cand-studerende bringer med sig ind i deres arbejde hos TravelOperations.

Forretningsforståelse fra forelæsninger og konsulenthåndværket i praksis

I TravelOperations spiller IT-konsulenterne en nøglerolle: De oversætter mellem ERP-funktionalitet og kundens forretningsprocesser. De leder kravafklaringer, designer løsninger, dokumenterer og træner brugere - ofte i globale projekter på tværs af tidszoner.

Ingen universiteter uddanner dog IT-konsulenter med speciale i ERP-systemer. Derfor har det for TravelOperations handlet om at identificere, hvad de studerende bringer med sig fra forelæsningerne, og hvilke kompetencer der skal bygges på gennem studiejobbet.

Business Consultant Daniel Ditlev Engers var en af de første Cand-studerende hos TravelOperations og har sidenhen rekrutteret og været mentor for nye Business Associates. Ifølge ham handler det om at finde studerende med stærke analytiske evner og forretningsforståelse:

“Det vi får ind fra start, er teoretisk stærke profiler med analytisk sans og finansforståelse. Så skal vi nok bygge på med konsulentrollen og IT-delen.”

Kendskab til det specifikke ERP-system og konsulentrollen er svære at tilegne sig på skolebænken – det er noget, de studerende lærer i praksis. TravelOperations har også gode erfaringer med at lade de studerende lære at afdække behov og udvikle løsninger ved at stå for kontakten med kunder og have ansvar for virkelige kundeopgaver. Læringen sker i virkelige kundesituationer – ikke som skyggearbejde. Derfor er det også en fast del af deres onboardingforløb, at den studerende køres i stilling til allerede at få ansvar for en konkret kundeopgave efter tre måneder som Business Associate. På den måde skaber den studerende konkret værdi for kunden, samtidig med at evnerne til at identificere behov og forme løsninger styrkes.


Hør om onbaordingmodellen

Mentorer accelererer studerendes udvikling

Når tidligere Cand-studerende overgår til en fuldtidsrolle, agerer de mentorer for de nye studentermedhjælpere. Mentorerne har selv været gennem det udviklingsforløb, den studerende skal til at påbegynde, og de kan derfor være en stor støtte i en hektisk opstart. Mentoren kan viderebringe virksomhedskulturen og hjælpe den studerende godt ind i både formelle og uformelle arbejdsprocesser. Det giver psykologisk tryghed, hurtig afklaring og gode arbejdsvaner.


Fra studerende til konsulent - trin for trin

At udvikle studerende til IT-konsulenter kræver en struktureret onboarding. Hos TravelOperations er processen sat på formel: fra første match til fuldt kundeansvar og videre til fastansættelse. Undervejs spiller mentoren en central rolle, der sikrer tæt støtte i starten og gradvist mere selvstændighed.

1

Rekruttering på baggrund af personligt fit

Business Associates udvælges på baggrund af et personligt fit mellem studerende, virksomhed og leder. Det handler ikke kun om CV, men om motivation, samarbejdsstil og potentiale.

2

Opbyg kendskab til IT-systemer

De første uger bruges på at prøve systemerne af i praksis. Den studerende arbejder med små, afgrænsede opgaver og får lov at eksperimentere, teste og begå fejl – præcis som kunderne selv vil opleve. På den måde opbygges et solidt fundament af systemforståelse.

3

Tilegnelse af konsulentkompetencer

Når systemkendskabet er på plads, introduceres den studerende til kravafklaring, træning og konfiguration på kundeprojekter. Her skabes konkret værdi, samtidig med at evnen til at oversætte forretningsbehov til IT-løsninger styrkes.

4

Kundeansvar efter tre måneder

Efter cirka tre måneder får den studerende ansvar i et kundeprojekt og direkte dialog med kunden. Her arbejdes selvstændigt med leverancer, og i projektteamet fungerer den studerende på linje med fuldtidskonsulenter – forskellen er primært timeantallet.

5

Gnidningsfri overgang til fuldtid

Ved endt studie træder den studerende ind i rollen som Business Consultant. Med kendskab til kultur, processer og systemer kan den nyuddannede IT-konsulent skabe værdi fra dag ét med fokus på specialisering og videre faglig udvikling.

Er din virksomhed klar til at gøre talentudvikling til en vækststrategi?

Så hvad kan vi lære af samarbejdet mellem Cand og TravelOperations? Tænk rekruttering som en talentpipeline – ikke enkeltstående ansættelser!

Rekruttér efter analytiske evner, personlighed og forretningsforståelse – og opnå systemkendskab og konsulentfærdigheder i praksis. Gør mentorrollen til rygraden i onboarding af nye studerende, så de sikres en kulturel, faglig og social indflyvning i deres nye studiejob. Lad studerende tage ansvar for virkelige kundeopgaver tidligt. Skab loyalitet og motivation ved at opstille en synlig progression fra Associate til Consultant efter endt studie. Så bliver onboarding ikke en opgave på to-do-listen, men en forretningsmekanisme, der skaber værdi for kunderne, udvikling for de unge og stabilitet for organisationen.

Er du interesseret i udvikle talentfulde IT-specialister med Cand?

Du kan helt uforpligtende udfylde nedenstående formular, så kontakter vi dig og tager en snak om mulighederne med studerende fra Cand.

Studerende der lytter aktivt til oplæg