Portræt

Værdikædeoptimering
Djacko
Epoka

Successhistorie mellem studerende og virksomhed

En optimering af værdikæden kan løfte virksomheder til nye niveauer, og skal din supply chain til eftersyn, er studerende guld værd!

- Cand
,

Djacko

Studie

Operations and Supply Chain Managemen

Virksomhed

Epoka A/S

Arbejdsområde

Supply chain management & process optimization

Djacko ser muligheder og skaber værdi gennem optimering af processer og værdikæder hos Epoka A/S

EPOKA så et behov internt for at få nye øjne på deres lagerstyring og se, om der lå muligheder for at optimere og løfte deres virksomhed. Af denne grund ansatte de Djacko, der med sine dybe indsigter i værdikæder og gode arbejdsmoral var en indlysende kandidat til at kigge ind i netop denne problemstilling.

Hvorfor er Djacko en vigtig ressource?

Djacko er en vigtig ressource, fordi han kommer med spritny viden fra studiet, der kan give et nyt blik på EPOKAs værdikæde. Han kan her være med til at se huller eller muligheder for optimering, som kan være svære at spotte, når man som fast medarbejder har været vant til at se på tingene fra en bestemt vinkel.

Ung arbejdskraft kan altså være mere end blot et frisk pust. De kan nemlig, som Djacko, være lige præcist den ressource, der skal til for at se muligheder og skabe vækst.

Hvordan skaber Djacko værdi i virksomheden som studentermedhjælper indenfor Supply Chain Management?

Djacko skaber i første omgang værdi, fordi han med sin teoretiske og praktiske viden kan løfte opgaver og være med til at identificere dele af værdikæden, der gennem optimering kan skabe både besparelser og vækst internt i virksomheden.

Han har nogle helt unikke kompetencer, der gør ham i stand til at gå ind i alle dele af værdikæden lige fra indkøbsstrategi til strukturering af distribution og bruge data til at give velovervejede bud på, hvor der bør sættes ind for at skabe endnu bedre resultater.


Hvilke opgaver kan en studentermedhjælper til Supply Chain Management løse?

  • Optimering af indkøbsstrategien

  • Optimering af lageret

    • Hvad er omsætningshastigheden på lageret (slow movers)?

    • Hvilke varer er essentielle?

    • Hvilke varer er udgået?

    • Hvordan er leveringstiden på tværs af produktkategorier?

    • Hvor mange varianter har vi af hvert produkt, og skal det nedsættes?

    • Hvordan er vores indkøbsproces for hver produktkategori?

    • Hvordan ser vores rammeaftaler ud med leverandørerne?

    • Er det muligt at flytte lager til vores leverandører?

    • Hvordan er relationen mellem kvantitet og pris, når vi køber ind?

  • Kortlægning og effektivisering af arbejdsprocesser

  • Implementering af optimeringsmuligheder

  • Opdatering af indkøbs- og lagerparametre i IT systemet

  • Optimering af budgetterings- og forecastingprocessen

    • Udtræk af data og import til Excel

    • Analyse og modellering af data i Excel

    • Opdatering af års- og kvartalsbudgetter

  • Ad hoc-opgaver – stort som småt, der løbende skal løses i forbindelse med projekterne.

Vil du vide mere om den studerendes kompetenceområde?

Operations & Logistics