Cookies 🍪

Denne side bruger cookies, der kræver samtykke. Læs vores betingelser

Gå til indhold
Cand

Insights

Disse fokuspunkter skal du være opmærksom på, når du onboarder unge

Skrevet af Rasmus Meinert

Studerende der tager noter til en workshop

Fem årsager til onboarding er særligt vigtigt for unge medarbejdere

Onboarding er vigtigt for alle nye medarbejdere. Der er dog nogle særlige forskelle, som du skal være opmærksom på, når det handler om onboarding af unge medarbejdere versus erfarne medarbejdere. Det kan nemlig være, at det er den unge medarbejders første rigtige job. Det er stort for dem. Og de ved ikke nødvendigvis, hvordan det er at være på en arbejdsplads.

Det betyder også, der er en række fokuspunkter, du som leder skal være opmærksom på, når du onboarder unge medarbejdere i din virksomhed.

1) Unge medarbejdere har brug for hands-on træning 

Du skal være opmærksom på, at unge medarbejdere har brug for mere hands-on træning og oplæring end en erfaren medarbejder. Det er alt fra oplæring i virksomhedens systemer, processer og arbejdsopgaver, men det er mindst ligeså vigtigt at hjælpe dem med at forstå virksomheden og jeres stakeholders, da det hele vil være nyt. Heldigvis er unge medarbejdere dygtige til at tilegne sig ny viden og nye kompetencer hurtigt.

2) Skab klarhed om forventningerne til din unge medarbejder

Hos Cand taler vi ofte med studerende, der starter i et studiejob for første gang omkring deres oplevelse. Vores interviews og erfaringer viser, at studerende har særligt svært ved at vide, hvad der forventes af dem. Der er derfor vigtigt, at du som leder er god til at forventningsafstemme med dine unge medarbejdere - gerne flere gange gennem onboardingforløbet.

Et punkt, du skal være særligt opmærksom på, er, at unge medarbejdere kan være bange for at bede om feedback og stille spørgsmål, fordi de ikke vil fremstå uvidende. Deres begrænsede erfaringer på arbejdsmarkedet giver dem ikke mulighed for at sammenligne deres oplevelser af at være på en arbejdsplads med tidligere oplevelser. Det kan blandt andet være derfor, de hurtigt får følelsen af, at “det er nok bare sådan, det er på en arbejdsplads”. 

Samtidigt ved vi også, at du som leder hurtigt kan tænke “den studerende har ikke sagt noget, så det hele går jo nok fint”. Men det må ikke ske, fordi I stille og roligt kører ned ad en vej, hvor den studerende faktisk er fortvivlet, mens du som leder tror, at alt er godt.

Det er nødvendigt, at du italesætter, hvad du forventer af dem, og hvordan de får den hjælp, de har brug for. Du skal være tydelig i din kommunikation, så den unge medarbejder ved, at de kan ringe, skrive eller komme over til dit skrivebord, hvis de har spørgsmål eller brug for sparring - ingen spørgsmål er dumme, det er en del af læringen.

3) Unge medarbejdere kan have en anderledes arbejdskultur og stil 

Det kan være forskelligt, hvilke arbejdsstile man trives bedst i.

I Cand oplever vi, at nogle studerende godt kan lide at høre musik, mens de arbejder. Og nogle trives med at arbejde på skæve tidspunkter. Begge dele kan udfordre den arbejdskultur, der eksisterer på arbejdspladsen hos jer. Som leder kan det alligevel være en god idé at forsøge at forstå, hvordan dine unge medarbejdere arbejder bedst. Ligesom din unge medarbejder selvfølgelig også skal forsøge at tilpasse sig til virksomhedens arbejdskultur. 

Særligt i forhold til studerende skal du være opmærksom på, at de har mange bolde i luften, og derfor kræver et studiejob nogle gange øget fleksibilitet. En god løsning er, at den studerende har en række faste arbejdsdage på kontoret, som kombineres med fleksible dage, hvor den studerende kan arbejde hjemmefra. Det vigtigste er dog, at du forventningsafstemmer arbejdskulturen i din virksomhed med den unge medarbejder.

Her er nogle typiske spørgsmål, som I skal afdække sammen: 

  • Hvad er de typiske arbejdstider hos os? 

  • Hvordan er arbejdsmiljøet hos os? 

  • Er det okay, at man arbejder under transport (eksempelvis i toget)? 

  • Er det okay, at man arbejder hjemmefra?

  • Forventes det, at man er til rådighed, når man ikke er på arbejdspladsen? 

    (eksempelvis svarer på mails og telefonopkald hver dag) 

  • Hvilke events bliver man inviteret til?

  • Er frokostpausen betalt?

Det er nogle centrale områder, der er vigtige at tale med medarbejderen om i løbet af starten i jobbet, så der ikke opstår misforståelser omkring arbejdskulturen.

4) Få de unge med i fællesskabet 

Det kan være svært for unge medarbejdere, som ofte kun er på arbejdspladsen 1-2 dage om ugen, at opbygge relationer til kolleger. Derfor er det vigtigt at inddrage dem i frokostaftaler, en tur til kaffemaskinen og til sociale såvel som faglige arrangementer, der sker i virksomheden. 

I dagligdagen er det måske noget, du som leder tager for givet, men det gør medarbejderne ikke altid. Det er derfor vigtigt, du har et særligt øje for, at den unge medarbejder bliver integreret i det sociale på arbejdspladsen. 

En måde at inddrage dem i fællesskabet kan for eksempel være at give dem mulighed for at samarbejde med kolleger eller tildele dem en “buddy” , der er tilgængelig, når du som leder ikke er til rådighed. Det kan også være noget så simpelt som at tilføje dem til mails med interne nyheder og opdateringer, så de kan følge med, selvom de ikke er på arbejde.

5) Informer kollegaer om den nye medarbejders rolle i teamet

Det er vigtigt, du kommunikerer den nye medarbejders rolle og arbejdsområde til organisationen. Vi ser ofte, at ledere glemmer at give organisationen besked, inden en ny medarbejder starter. Det resulterer i, at mange ikke ved, hvad den nye medarbejder faktisk skal lave i virksomheden. Det gør det svært for medarbejderne at tage ordentligt imod den nye kollega og hjælpe med diverse opgaver og inputs. Sørg for at sende en mail ud til alle medarbejderne inden opstarten, så de er klar til at byde velkommen og bidrage til processen.

Vil du vide mere om, hvordan du onboarder unge mennesker i din virksomhed? Klik her og læs mere i Cands onboardingguide.