I IT-branchen er konkurrencen om dygtige medarbejdere benhÄrd. Det gÄr typisk ud over de mindre IT-konsulenthuse, hvor ogsÄ den lille ERP-startup TravelOperations kÊmpede med rekrutteringsudfordringer, da Freja Hjeresen i 2020 blev ansat som Head of People and Culture. For hende var lÞsningen ikke at kaste sig ud i en kostbar rekrutteringskamp mod stÞrre virksomheder, men derimod om at udvikle sine egne IT-talenter - og her kom Cand ind i billedet.
âVi stod i en situation med rigtig meget kamp om arbejdskraft â sĂŠrligt inden for ERP-branchen. Grundet manglen pĂ„ arbejdskraft mĂ„tte jeg gentĂŠnke, hvordan vi rekrutterer. Her sĂ„ jeg studerende som en kĂŠmpe ressource,â lyder det fra Freja Hjeresen, der i dag er Global Head of Professional Services i TravelOperations.
For fem Är siden rakte hun ud til Cand og etablerede et talent-samarbejde, der har hjulpet TravelOperations til at vÊkste fra 10 til 100 medarbejdere - hvor 14 af dem kommer direkte ud af Cand Academy. I dag leverer den aalborggensiske virksomhed ERP- og CRM-lÞsninger verden over til virksomheder i rejsebranchen.
Pointen? Nye IT-medarbejdere behĂžves ikke tilkĂŠmpes udadtil - de kan skabes indefra!
Det rigtige match Ăžger fastholdelse
Freja Hjeresen fremhĂŠver sĂŠrligt to omrĂ„der, hvor Cand har gjort forskellen for TravelOperations: selektion og samarbejde. âDer er hĂžj kvalitet i de studerende, og en stor del af rekrutteringsprocessen allerede ligger hos Cand. Jeg fĂ„r kun relevante kandidater, og jeg sparrer tĂŠt med rekrutteringsfolkene, der kender bĂ„de mig, TravelOperations og rollen. Det giver en hĂžj sandsynlighed for et stĂŠrkt match mellem virksomhed, leder og studerende.â
For TravelOperations har Cands fokus pÄ det personlige match fÞrt en utrolig hÞj succesrate i rekrutteringer, men faktisk ogsÄ en stÞrre medarbejderloyalitet.
Mange steder i IT-branchen er fastholdelse en udfordring. Dygtige profiler kan blive fristet af nye muligheder og stĂžrre adresser. Med Cand-studerende har Freja Hjeresen knĂŠkket koden til Ăžget fastholdelse: âVi mĂŠrker en hĂžj grad af medarbejderloyalitet â og ehr gĂ„r loyaliteten begge veje. Medarbejderne viser, at de vil os, og vi investerer i dem og viser, at de skaber vĂŠrdi hver dag. Det betyder ekstremt meget for vores vĂŠkst og succes.â
I samarbejdet mellem Cand og TravelOperations opstÄr loyaliteten, nÄr talentfulde studerende oplever reelt ansvar, tillid, tÊt sparring og tydelig faglig udvikling.